1. Sissejuhatus (5 minutit)
– Selgitage lühidalt, mis on käskiv kõneviis ja millal seda kasutatakse
– Tooge mõned lihtsad näited, nt “Istu!”, “Tule siia!”, “Ärge karjuge!”
2. Käskiva kõneviisi moodustamine (15 minutit)
– Selgitage, kuidas moodustatakse käskiva kõneviisi ainsuse 2. pööre:
* Tavaliselt võrdub see verbi tüvega, nt “tule”, “vaata”, “kirjuta”
* Erandid, nt “mine”, “pane”, “ole”
– Näidake, kuidas moodustatakse mitmuse 2. pööre:
* Lisatakse -ge või -ke, nt “tulge”, “vaadake”, “kirjutage”
– Selgitage eitava käsu moodustamist:
* Ainsuses: “ära” + verbi tüvi, nt “ära tule”, “ära vaata”
* Mitmuses: “ärge” + verbi da-infinitiiv (-da asendub -ge, -ta asendub -ke), nt “ärge tulge”, “ärge vaadake”
3. Praktiline harjutus (10 minutit)
– Andke õpilastele tööleht erinevate verbidega
– Paluge neil moodustada käskiva kõneviisi vormid (ainsus, mitmus, jaatav, eitav)
– Kontrollige vastuseid koos klassiga
4. Rollimäng (10 minutit)
– Jagage õpilased paaridesse
– Andke igale paarile situatsioon, kus nad peavad kasutama käskivat kõneviisi
(nt õpetaja ja õpilane, vanem ja laps, ülemus ja töötaja)
– Paluge neil koostada lühike dialoog ja esitada see klassile
5. Kokkuvõte ja tagasiside (5 minutit)
– Korrake üle käskiva kõneviisi põhireeglid
– Vastake õpilaste küsimustele
– Andke kodutöö: koostada 10 lauset käskivas kõneviisis, kasutades erinevaid verbe ja vorme
See plaan võimaldab õpilastel nii teoreetiliselt kui ka praktiliselt omandada käskiva kõneviisi kasutamist, pakkudes võimalusi harjutamiseks ja loominguliseks rakendamiseks.