1. Sissejuhatus (5 min):
– Tutvustage lühidalt omadussõnade võrdlusastmeid (algvõrre, keskvõrre, ülivõrre).
– Tooge näiteid: suur – suurem – kõige suurem
2. Võrdlusastmete moodustamine (10 min):
– Selgitage, kuidas moodustatakse keskvõrre ja ülivõrre.
– Näidake, kuidas keskvõrre moodustatakse tunnuse -m abil, nt hele-heleda-heledam.
– Tutvustage erandsõna “hea” käitumist: hea-parem-parim.
3. Harjutus: Omadussõnade muutmine (10 min):
– Andke õppijatele nimekiri omadussõnadest ja paluge neil moodustada keskvõrre ja ülivõrre.
– Näiteks: pikk, ilus, soe, külm, odav, kallis, vana, noor.
4. Võrdlemine “kui” ja “-st” kasutamisega (10 min):
– Tutvustage konstruktsioone “… on … kui …” ja “… on …-st …”
– Näide: “Jaan on pikem kui Mari” või “Jaan on Marist pikem”
– Harjutus: Paluge õppijatel võrrelda erinevaid esemeid või inimesi klassis.
5. Mäng: “Kes on kõige …?” (10 min):
– Õppijad moodustavad ringi ja igaüks ütleb ühe omadussõna ülivõrdes, mis teda iseloomustab.
– Näiteks: “Ma olen kõige lõbusam”, “Ma olen kõige sportlikum” jne.
Lisaideed:
1. Pildivõrdlus:
– Näidake õppijatele kahte sarnast, kuid erinevustega pilti.
– Paluge neil leida ja kirjeldada erinevusi, kasutades võrdlusastmeid.
2. Omadussõnade kategoriseerimine:
– Jagage õppijad gruppidesse ja andke igale grupile kategooria (nt ilm, toit, inimesed).
– Paluge neil leida võimalikult palju omadussõnu oma kategooria kohta ja moodustada nendest võrdlusastmed.
3. Loomade võrdlemine:
– Kasutage erinevate loomade pilte ja paluge õppijatel neid võrrelda.
– Näiteks: “Elevant on suurem kui hiir”, “Gepard on kõige kiirem loom” jne.
4. Rollimäng: “Poes”:
– Õppijad mängivad läbi olukorra poes, kus nad peavad võrdlema erinevaid tooteid.
– Näiteks: “See seelik on ilusam kui teine, aga kallim.”
5. Kirjalik ülesanne:
– Paluge õppijatel kirjutada lühike jutt, kasutades vähemalt 5 omadussõna võrdlusastmetes.
Need tegevused aitavad õppijatel omandada ja kinnistada omadussõnade võrdlusastmete kasutamist erinevates kontekstides.