1. Sissejuhatus (5 min)
– Selgitage, et tingiv kõneviis väljendab tegevust, mis võiks toimuda teatud tingimustel.
– Tooge näiteid: “Ma läheksin kinno, kui mul oleks aega.” “Kas sa tuleksid minuga kohvikusse?”
2. Tingiva kõneviisi moodustamine (10 min)
– Tutvustage tingiva kõneviisi tunnust -ksi- (-ks)
– Näidake, kuidas moodustada tingivat kõneviisi erinevates pööretes:
ma tuleksin, sa tuleksid, ta tuleks, me tuleksime, te tuleksite, nad tuleksid
– Juhtige tähelepanu erandlikele 3. pöörde vormidele ainsuses ja mitmuses (lühemad vormid)
3. Harjutus: Lause lõpetamine (10 min)
– Andke õpilastele poolikud laused ja paluge neil need tingivas kõneviisis lõpetada.
Näiteks: “Kui mul oleks miljon eurot, ma…”
“Kui ma oskaksin lendada, ma…”
4. Rollimäng: Viisakad palved (10 min)
– Õpilased töötavad paarides ja harjutavad viisakate palvete esitamist tingivas kõneviisis.
Näiteks: “Kas sa võiksid mulle raamatut laenata?” “Kas te saaksite mind homme aidata?”
5. Kirjalik harjutus: Unistuste päev (10 min)
– Õpilased kirjutavad lühikese kirjelduse oma unistuste päevast, kasutades tingivat kõneviisi.
Näiteks: “Ma ärkaksin kell 10. Siis ma sööksim hommikusööki…”
Lisaideed:
1. “Mis oleks, kui…” mäng:
Õpilased moodustavad ringi. Üks alustab lausega “Mis oleks, kui…” ja kasutab tingivat kõneviisi. Järgmine õpilane vastab sellele ja esitab uue “Mis oleks, kui…” küsimuse.
2. Tingiv kõneviis lauludes:
Otsige eestikeelseid laule, kus kasutatakse tingivat kõneviisi. Kuulake neid koos ja arutlege, kuidas tingiv kõneviis muudab laulu tähendust.
3. Ajamasina harjutus:
Õpilased kujutlevad, et nad saavad minna ajas tagasi ja muuta üht sündmust oma elus. Nad kirjutavad lühikese jutu, kasutades tingivat kõneviisi, et kirjeldada, mis oleks teisiti, kui see sündmus oleks teistmoodi läinud.
4. Tingiv kõneviis ja viisakus:
Arutlege, kuidas tingiv kõneviis muudab palved ja ettepanekud viisakamaks. Võrrelge lauseid tavalises kõneviisis ja tingivas kõneviisis (nt “Anna mulle raamat” vs “Kas sa annaksid mulle raamatu?”).
Need harjutused ja lisaideed aitavad õpilastel mõista ja harjutada tingiva kõneviisi kasutamist erinevates kontekstides, muutes õppimise interaktiivseks ja lõbusaks.